Bon turystyczny wystartował – pierwsze problemy z działaniem usługi
Bon turystyczny, powstał z inicjatywy rządu aby pomoc sfinansować Polakom wakacje, a właścicielom i pracownikom firm turystycznych (zwłaszcza obiektom noclegowym) zapewnić przetrwanie trudnych czasów pandemii.
Zadanie dla „Kowalskiego”
Każdy może zalogować się już teraz do do PUE ZUS (https://www.zus.pl/portal/logowanie.npi) np. przez bankowość elektroniczną lub profil zaufany i aktywować po 500 zł na każde dziecko będące beneficjentem programu 500+
Problemy już na starcie
Nie obyło się jednak bez kilku błędów serwisu. Jak to zwykle bywa w przypadku serwisów rządowych, wdrożenie nie poszło gładko i zapewne przez najbliższych dni będzie trwało naprawianie błędów.
Panel ZUS – pierwsze wrażenia
Gdy już uda nam się zalogować do PUE ZUS, spotkamy się z szatą graficzną przypominającą te projektowaną na początku internetu. Strona nie wygląda profesjonalnie, a znalezienie na niej nawet podstawowych informacji, bez dzwonienia na infolinię, często graniczy z cudem. Na szczęście akurat umiejscowienie przycisku dotyczącego bonu jest logiczne, znajdziemy go w głównym pasku menu po lewej stronie serwisu.
Jeśli go jednak nie znajdziemy, to znaczy że znaleźliście się w grupie osób dotkniętych problemem technicznym. Część zainteresowanych twierdzi, że ten przycisk pojawia się tylko u osób, które składały wniosek na klasyczne 500+.
Tak więc Ci, którzy szczęśliwie mogą, muszą kliknąć w przycisk „Polski Bon Turystyczny”, który otworzy kolejne pole „Mój bon”, po kliknięciu którego znajdziemy się we właściwym miejscu. Tam w pierwszym polu „Dane bonu” wybieramy przycisk „Aktywuj bon”. W kolejnym oknie musimy podać nasz numer telefonu, adres mailowy i akceptujemy regulamin.
Ale uwaga, adres mailowy nie może mieć więcej niż 30 znaków, co dla osób mających konta typu: imię.nazwisko@serwis . pl oraz długie imię i nazwisko, może się to okazać problematyczne.
Następnie wyskoczy okienko z wygenerowanym kodem, które później będzie widoczne w systemie. Możemy też wejść w opcję „Podgląd bonu” w prawnym dolnym rogu strony i wydrukować go sobie na drukarce lub zapisać w formie PDF-a. Cały proces można obejrzeć w poradniku udostępnionym przez ZUS na YouTube:
Jak i gdzie płacić bonem turystycznym?
Żeby zapłacić za usługę przy pomocy bonu, należy w pierwszej kolejności sprawdzić, czy nasz upatrzony usługodawca zgłosił się do tego programu ? Następnie na recepcji musimy podać nasz kod płatności, który recepcjonista wpisze w PUE ZUS (każdy recepcjonista musi mieć własne konto w tym serwisie) razem z uzgodnioną przez Was kwotą, następnie na nr telefonu podany przy akceptacji przyjdzie nam SMS z kodem potwierdzającym płatność.
Instrukcję, jak to wygląda od strony przedsiębiorcy, możecie zobaczyć tutaj:
Listę firm obsługujących bon znajdziemy tutaj:
https://bonturystyczny.polska.travel
Niestety, ponieważ przedsiębiorcy mogą rejestrować się prawdopodobnie podając tylko oficjalne dane firmy, w których często nie ma nazw ośrodków, hoteli które prowadzą, to znalezienie czegokolwiek będzie tam raczej trudne. ZUS nie przewidział miejsca na dane dodatkowe, linki stron, odnośniki do map. Należy mieć nadzieję, że firmy szybko zaczną na własnych stronach i w ogłoszeniach podawać tę informację, a prywatne serwisy turystyczne szybko wdrożą tę opcję do własnych baz.